E. haoros@haoros.com

F. (718) 247-6016

Haoros UBiurim - הערות וביאורים
יו"ד שבט - ש"פ בא - תש"ס
שונות
צורת מנורת המקדש [גליון]
הרב אהרן חיטריק
תושב השכונה

בגליון ש"פ שמות [גליון תשפח] כתב הרה"ת נחום גרינוואלד אודות צורת המנורה ומצטט מענה כ"ק אדמו"ר וזלה"ק: "בנוגע לציור המנורה לנסות שיהי' כדהרמב"ם, אבל כיון שכמה מגדולי ישראל [עוד בימיו] חלקו ע"ז - לוותר", עכלה"ק הנוגע לעניננו.

ושאל הנ"ל "ולא מצאתי שיטה כזו בין הראשונים ובפרט דיעה שכזאת בתקופת הרמב"ם הסוברת שקני המנורה עגולים היו".

אם אינני טועה בהכוונה של הרב הנ"ל, הרי האבן עזרא בפי' הארוך בפ' תרומה כה, לב כתב "וששה .. קנים עגולים ארוכים ותלולים" (פי' הרס"ג שהוא מביא עדיין לא ראיתי, וידוע שהאב"ע בנה פירושו על פי' הרס"ג אף שאינו מזכירו בשמו בכל מקום).

אמנם אף באב"ע אפשר לפרש שהוא סובר כהרמב"ם אלא שהוא בא לבאר המלה "קנה" שהפי' "עגולים" ולא מרובעים, "חלולים" ולא כמו עץ. וראה בספר השרשים לרד"ק ערך "קנה" מיחזקאל מב, יז "חמש מאות קנים בקנה המדה וכן יקרא הבדים הדקים שהם בדמות הקנה, ירכה וקנה, וששה הקנים שלשה קני המנורה" מזה אפשר לראות שהרד"ק מפרש קנה עץ ישר ולא עגול, כמו בהציורים של כל המנורות.

[ואדעסקינן בדברי הרב גרינוואלד שי' - הנה יישר כוחו על המאמר שכתב בקובץ "אור ישראל" דחודש טבת תש"ס במענה על אחד שהשיג על שיטת רבינו בענין צורת המנורה וכתב שלא ברוח של תלמידי חכמים המתוכחים להשיג הסוגיא אליבא דאמת, וד"ל].

Download PDF
תוכן הענינים
גאולה ומשיח
לקוטי שיחות
שיחות
אגרות קודש
נגלה
חסידות
רמב"ם
הלכה ומנהג
פשוטו של מקרא
שונות