E. haoros@haoros.com

F. (718) 247-6016

Haoros UBiurim - הערות וביאורים
ש"פ בא - יו"ד שבט - מ"ו שנה - תשנ"ו
רשימות
פרק ראשון הסמוך לכף היד
הת' פסח צבי שמערלינג
תות"ל ~ 770

ברשימות חוברת כ"ח (שי"ל לש"פ בא), מפריך כ"ק אדמו"ר ראייתו של הרב יאלעס ממש"כ ביד "בפרק הראשון הסמוך לכה"י", דמי יימר דמלמעלמ"ט מנינן, דילמא סדר מלמטלמ"ע. ובסוף הקטע מסיים וזלה"ק: "ובפרט ברמב"ם דקאי בענין פירוד וקליטת האצבעות, י"ל בפשיטות דהענין מתחיל ממקום תחילת פירוד האצבעות, היינו מצד כף היד". ולא זכיתי להבין כוונתו הק', והלא זה ברור שהמנין מתחיל מצד כף היד והשקו"ט הוא האם צד ופרק זה נקרא עליון או תחתון. והרב יאלעס חשב שהיות שהוא נק' ע"י הרמב"ם בשם "ראשון" הריהו גם "עליון" וע"ז משיב לו כ"ק אדמו"ר ש"ראשון" יכול להיות גם "תחתון", אבל זה שהמנין מתחיל "ממקום תחילת פירוד האצבעות, היינו מצד כף היד" הלא הי' ברור גם להרב יאלעס, ואיך מזה מוכח יותר ("ובפרט ברמב"ם וכו'") שהפרק הסמוך לכף היד נק' "תחתון".

[ואולי מי מהקוראים או מהמו"ל יאירו עיני בהערת שוה"ג דהמו"ל על אתר: י"ל בפשיטות . . מצד כף היד: ובמילא(?), המנין הוא מלמטה למעלה, כך שפרק ראשון הוא התחתון]. וצ"ע.

ואולי יש לומר (בדוחק עכ"פ) שהכוונה היא, שאפי' אם אכן נאמר כהרב יאלעס ש"ראשון" פירושו גם "עליון", הרי מהרמב"ם בפרט אין להביא ראי' כי המדובר שם הוא בענין פירוד וקליטת האצבעות ולכן בפשיטות שהמנין מתחיל ממקום תחילת פירוד האצבעות, היינו מצד כף היד והכף היד הוא העיקר, והקרוב לכה"י נק' עליון לגבי הרחוק מכה"י; משא"כ לנדו"ד (הג' כריכות ע"ג אצהא"מ) אין משם ראי'.

ואבקש מקוראי הגליון להעיר בזה.

Download PDF
תוכן הענינים
גאולה ומשיח
רשימות
לקוטי שיחות
נגלה
הלכה ומנהג
פשוטו של מקרא
שונות