E. haoros@haoros.com

F. (718) 247-6016

Haoros UBiurim - הערות וביאורים
ש"פ ויחי - שבת חזק - תשנ"ט
לקוטי שיחות
ציור המנורה לפי דעת הרמב"ם
הרב ברוך אלכסנדר זושא ווינער
ר"מ בישיבת תות"ל – חובבי תורה, שליח בברייטאן ביטש

בלקו"ש חכ"א ע' 168 מובא מש"כ הרמב"ם דקני המנורה היו באלכסון, ובהמשך לזה כתוב שאין ללמוד מציור המנורה אשר בשער טיטוס משום דכוונת הרומאים הי' להראות נצחונם ושליטתם על היהודים ולכן עשו המנורה בצורת חצאי קשת, עיי"ש בארוכה.

לפני כמה שנים כתבו לכ"ק אדמו"ר שנמצא ציור מהמנורה בחצאי קשת מתקופה קודמת לזמן החורבן, וגם נמצא מנורה בחצאי קשת מצויר במטבע מזמן הבית שטבעו אחד ממלכי החשמונאים. ומצאו ג"כ בחפירות בבהכנ"ס ישן באה"ק תובב"א מתקופה קודמת וכן בקברים ישנים בכ"מ באה"ק נמצאו ציור המנורה בחצאי קשת, ומצורף להשאלה נשלחו גם התמונות מכל הנ"ל.

מענתו הק' היתה: "אין בזה כדי לחלוק על פס"ד ברור (בנוגע לעת"ל) דהרמב"ם".

על ההצעה להביא מטבע הנ"ל להראות להרבי, ענה: "לא כדאית הטרחה". כשרצו ליישב שהטעם שהיהודים (גם) בזמן הבית נהגו לצייר המנורה בחצאי קשת הי' בכדי לשנות מהציור של המנורה במקדש ע"ד הדין דלא יעשה בית כתבנית היכל כו', כתב כ"ק אדמו"ר: "א"כ למה לא מוזכר פס"ד שכותבו בכל מקומות הנ"ל".

עוד כתבו דאולי הי' בזה שינויים או מחלוקת גם בזמן הבית, ענה כ"ק אדמו"ר: יאמר זה כשימצא סברא זו באיזהו מקומן". עכלה"ק במענה להנ"ל.

ויש להעיר בכ"ז ובפרט במש"כ הרבי בחצע"ג "בנוגע לעת"ל" דמשמע שאפשר לפרש דהרמב"ם שכוונתו הוא שכן צ"ל צורת המנורה אבל לאו דווקא שכן הי' בעבר*. אבל א"כ צ"ע למה ישתנה הצורה, וכבר שלל בסוף מענתו סברא לומר שיש שינויים בזה.


*) הערת המערכת: נ"ל דהכוונה במ"ש בנוגע לעת"ל הוא, שהפס"ד ברור הוא בנוגע לעת"ל, כי בנוגע לעבר אין שייך פס"ד, אבל לא שאפשר לחלק בין לעת"ל לאיך שהי' בעבר.

Download PDF
תוכן הענינים
רשימות
לקוטי שיחות
אגרות קודש
נגלה
חסידות
הלכה ומנהג
פשוטו של מקרא
שונות