E. haoros@haoros.com

F. (718) 247-6016

Haoros UBiurim - הערות וביאורים
ש"פ נח - תשס"ב
שונות
מתי תחילת חינוכו של תינוק*
הרב ישכר דוד קלויזנר
נחלת הר חב"ד, אה"ק ת"ו

בלקוטי שיחות חלק כא (ע' 213) נאמר: "דאס זיינען אויך דריי מדרגות זו למעלה מזו אין דעם חינוך בביה"ס פון די תינוקות של בית רבן: בא דעם ערשטען קינד, א תינוק בתחילת חינוכו, איז דאס אין אן אופן פון "פסוק . . פסוקיך" . . און ווי דער פאטער פון בעש"ט, ר' אליעזר, האט אן געזאגט דעם בעש"ט ווען ער איז אלט געווען פינף יאר". עכ"ל.

ושמעתי מקשים שמשמע ש"תחילת חינוכו" של תינוק, זה בגיל חמש ובשו"ע אדה"ז ה' ת"ת כתוב "ומאימתי אביו חייב ללמדו משיתחיל לדבר מלמדו תורה צוה וגו'" א"כ משמע ש"תחילת חינוכו" של תינוק, זה לא בגיל חמש, וא"כ צ"ב למה כ"ק אדמו"ר מביא מהבעש"ט שציוה לבנו בגיל חמש ראי' לאופן של "תחילת חינוכו" של תינוק?

והנה זה שמשמע כאן ש"תחילת חינוכו" הוא בגיל 5 זה כדעת הב"י שתשב"ר הם עכ"פ בני 5 וכמ"ש בלקוטי שיחות שם (ע' 343) בהערה 40, ובשוה"ג שם: ש"מרדכי לימד תשב"ר ברבים דוקא . . שם מדובר אודות "תינוקות של בית רבן" תינוקות שהם עכ"פ בני חמש שנים שלמות כדעת הב"י (שו"ע יו"ד סרמ"ה ס"ח) . . ולפי דעת כ"ק אדה"ז בהל' ת"ת (פ"א ס"א קו"א א') תשב"ר הם עכ"פ בני שש או שבע שנים שלימות". עכ"ל. נמצא לפי"ז ש"תחילת חינוכו" לדעת אדה"ז הוא בגיל 6-7, וא"כ לכאורה תגדל שאלה זו.

ויש שתירצו שי"ל בזה שהגיל דתחילת חינוכו הוא מאוחר יותר בל' הגמ' כבן שש או שבע משא"כ בלימוד התורה הוא משיתחיל לדבר היינו חינוכו הוא בגיל מאוחר יותר מאשר תחילת לימודו אלא דאצל הבעש"ט בגיל חמש בודאי כבר הי' גיל חינוכו דבוצין מקטפי' ידיעא.

והנה בנוגע להבעש"ט י"ל דאמנם לדעת הב"י "תחילת חינוכו" הוא בגיל חמש כנ"ל.

ברם מ"ש ד"תחילת חינוכו" הוא בגיל מאוחר יותר ז"א לע"ד, דידוע נוסח מכתב כ"ק אדמו"ר זי"ע ליום הולדת השלישי של תינוק. שמעתיק נוסח ברכת כ"ק אדמו"ר מהריי"צ נ"ע שכתב: "...ובדבר גזיזת השערות . . הוא דבר גדול במנהג ישראל ועיקרו הוא בהחינוך דהשארת פיאות הראש, ומיום הגזיזה והנחת הפיאות של הראש נהגו להדר להרגיל את התינוק בענין נשיאת ט"ק וברכות השחר ובה"מ וק"ש שעל המיטה...". עכלה"ק. הרי ד"תחילת חינוכו" הרבה מוקדם יותר, ועיין לקו"ש ח"ט ע' 49 הערה 65, ושערי הלכה ומנהג חלק ב' (עיי"ש).

ולכאורה יש להקשות בזה ממ"ש בלקו"ט חט"ו (ע' 131-132) שמגדיר הזמן דכניסה לביה"ס "שלימות החינוך" - "דער שיעור פון "בר שית" [לדעת הב"י תחילת שית, ולדעת אדה"ז שית שלימות] בנוגע צום ענין פון "ספי לי' כתורא" - שלימות החינוך - איז ניט תלוי אין דעת וכח הקטן . . [ובס"ו שם] איז עס אבער נאך אלץ . . געווען אין א דרגא פון "בציר מבר שית" וואס לא הגיע לשלימות החינוך, רק בגיל 6-5 הוא ענין "שלימות" החינוך, - ולכאו' איך זה מתאים עמ"ש בלקו"ש דפורים, שאז רק מתחיל הענין ד"תחילת חינוכו"?

והנראה בזה דלק"מ, דבאמת חינוך מתחיל בראשית קטנותו, משמתחיל לדבר וכו' כנ"ל - רק "שלימות החינוך" מתחיל בגיל 6-5 בביה"ס, ולזה הכוונה בלקו"ש דילן במ"ש "תחילת חינוכו" דהיינו "תחילת חינוכו" בביה"ס ד"שלימות החינוך" ולק"מ וז"פ.


*) לזכות נכדי היקר מנחם מענדל בהרה"ת יוסף שלמה ושושנה רייזל שי' לאויוש"ט, לרגל התספורת שלו, בהגיעו לגיל שלש, ל' תשרי, א' דר"ח מרחשון תשס"ב, ויה"ר מהשי"ת שיגדל חסיד ירא שמים ולמדן.

Download PDF
תוכן הענינים
רשימות
לקוטי שיחות
שיחות
נגלה
חסידות
רמב"ם
הלכה ומנהג
פשוטו של מקרא
שונות