E. haoros@haoros.com

F. (718) 247-6016

Haoros UBiurim - הערות וביאורים
ש"פ דברים - שבת חזון - תשס"ב
הלכה ומנהג
הערות קצרות על הקובץ דג' תמוז [גליון]
הרב מנחם מענדל פליישמן
כפר חב"ד, אה"ק

מנהג חב"ד בנטילת לולב

א. בעמ' 96 על מנהג חב"ד בנטילת לולב; כנראה שהכותב לא הבחין בין ברכת "על נטילת לולב" לברכת "שהחיינו". ולכן יצא לו: [א] שמנהגנו אינו מתאים למ"ש בסידור [ב] שכמנהגנו כן הוא ב"מעגלי צדק" [ג] שכ"ה מנהג ראפשיץ וצאנז.

אבל לפי הנ"ל מובן שאינו כן.

גדר ה"פעמונים" בטלית גדול

ב. בעמ' 129: "די"א שבחב"ד נהגו לגזוז סביב כל הטלית וכו', וברוב השנים החוטין בטלית של הרבי היו נחתכין".

עד כמה שידוע לי מעולם לא נהגו לגזוז סביב הטלית, ומה שפעם לא היו גדילים, הרי"ז מפני שכך היו מייצרים את הטליתות ולא שהיו גוזזים אותם (כך שמעתי מר' רפאל הכהן ע"ה).

ובקשר לטלית של הרבי - היו לרבי ב' טליתות, אחת בביתו ואחת ב - 770, אחת עם גדילים ואחת ללא גדילים. וזה מפני שטלית אחת קיבל מפב"פ שהוריד את הגדילים (כמדומני כך שמעתי מר' בנימין קליין), והשני' מפב"פ שהשאיר את הגדילים. עכ"פ הרבי לא עשה מאומה בענין הגדילים.

ברכת שהחיינו במנהג חב"ד

ג. בעמ' 159: בענין ברכת "שהחיינו" בלידת בן או בת, ששאל מורי הוראה וכו' - הנה ישאלו את רי"ל גראנער, שכמדומני שמעתי ממנו שהוא עצמו שאל את הרבי, והרבי אמר לו שמעולם לא ראה שיברכו, ואמר לו שישאל רב. ושאל את ר' שמואל לוויטין ע"ה, ואמר לו שמעולם לא ראה וכו'. (ואולי לא הי' זה ריל"ג, אבל עכ"פ שמעתי כנ"ל ממישהו ששאל בעצמו).

וריל"ג שאל פעם ע"ד "שהחיינו" במלבוש חדש (וג"ז שייך להע' הנ"ל), ואמר לו הרבי שזה שייך רק אצל נשים בבגד פרווה (דהיינו בגד יקר ביותר).

Download PDF
תוכן הענינים
גאולה ומשיח
לקוטי שיחות
שיחות
נגלה
חסידות
רמב"ם
הלכה ומנהג
פשוטו של מקרא
שונות
הלכות בית הבחירה